torsdag 14 maj 2009

Våga tala med ditt ansikte!!

Idag BRANN jag av när jag fick höra detta:

"Igår hade jag verkligen ingenting att göra för min dator har slutat fungerar"
Det fick mig att tänka efter, håller denna elektronik på att ta över det naturliga som finns.

År efter år så ökar produktionen och omsättningen i ALLT som är elektroniskt.
Vi människor behöver snart inte anstränga oss för att göra saker eftersom det snart finns det SAKER som GÖR saker och ting som gör ALLT till oss.
Vi tar telefonen som exempel….
Alla har en telefon och alla vågar prata eftersom att ingen ser en.
I en telefon kan man säga vad som helst, till och med saker som man egentligen inte vågar säga
Och om man inte har en telefon, då tror alla att man är försvunnen.
Om man skickar ett sms till någon och sen svarar den inte inom en kvart tror man personen har dött. Tappar man bort sin telefon känner man sig så otroligt ensam och får panik.
Beroende ?

Sen kan vi ta datorn som ett exempel.
I vår vardag så behöver vi bara en dator för att få tag på EXAKT vad vi vill.
Maila och t.o.m. bli allmänutbildade av en dator.
Att maila är ett bra sätt att få allt sagt på rätt sätt. För då kan man sitta i 3dagar och skriva, läsa igenom, skriva, radera, skriva innan man skickar det.
Bara genom ett mail kan man skriva sig som en helt annan person än vad man egentligen är om man skulle möta den i verkligheten.

Då är frågan? Vars tar den sociala kompetens vägen om man en dag kommer ut i samhället med en massa folk omkring sig och ska prata för sig själv? Då har man inte telefonen eller datorn till sin hjälp som i andra lägen varit ens trygghet.
Man lär sig inte att prata för sig om man sitter framtid en dator, eller har en mobiltelefon i handen.
Att uttrycka sig med egna ord är en lärdom.
Man måste väl öva till allt?

Vad får vi ut av all elektronik och teknik, jaa det verkar vara väldigt mycket. Men vad är egentligen konsekvenserna?
Jag tänker på barnen
Nu förtiden är det inte lika roligt att gå ut och leka i en lekpark med sina kompisar.
Idag ville de flesta barn sitta inne och spela spel.
Vi kan ta det nya spelet WII som har blivit väldigt populärt på senare dagar.
Hur man använder spelet är något som uppfinnarna kallar ”hälsosamt”, för man kan nämligen vara aktiv i sitt spelande.
Kontrollen är styrd av en sensor sedan kan man utföra olika sporter genom att vifta med kontrollen, t.ex. tennis.
DÅ frågar jag alla?
Att sitta hemma i TV soffan och titta rakt in i en skärm som 7år och vifta på en hand är det hälsosamt?
Det är självklart att barnen älskar detta, speciellt om de kan äta godis med andra handen.
Barnens bästa vänner blir figurerna i spelen och vad vitt jag vet så kan man inte snacka med dom?
Enkelt.

Nu ska vi inte döma de yngre för dom kan inte göra så mycket åt saken.
De äldre använder även tekniken och telefoner eftersom att det är bekvämt så därför är det inte så konstigt att barnen går i dessa fotspår?

Då undrar jag? Stress som 70% av alla människor drabbas av, har det någonting att göra med alla elektronik och teknik som det bara blir mer och mer av.
Något som jag känner är att man blir stressad av alla val som kommer upp i ens vardag hela tiden.
Nintendo 64, Playsation2, Playstation3, GameCube, WEI eller kanske Xbox?
För många val gör en stressad.

Det första jag fick lära mig i skolan var hur man skulle använda en dator
Det första man fick lära sig i skolan för 10 år sedan var hur man skulle kommunicera med sina klasskompisar

För 10år sedan skickade man sitt barn till dagis med tutten i munnen
Om 10år skickar man barnet till dagis tillsammans med en bärbar dator?

Det sjukaste av allt är att man ibland kan längta hem till sin dator?
För där finns allt man vill ha. Det är enkelt och bekvämt

Neeeeeeejj nu måste jag sluta, för jag börja skämmas över mig själv.
Ärlig talat har jag allt i min dator
Det är tragiskt

Våga tala med ditt ansikte
Allting ska inte vara enkelt
Tack och hej
/AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar