söndag 10 maj 2009

Vars är arbetsmoralen påväg?

Rykte bakom dagens unga arbetsmoral ligger väl någonstans i att vi vill ha allt serverat på ett guldfat - det stör mig. Ibland är det nästan så att man skäms över vissa i den yngre generationen som ska ha det så bra på en gång - så funkar det inte.
En del tror att man kan få ett jobb som är roligt, utvecklande och lönsamt direkt från start.
Kan avslöja att det funkar inte riktigt så!
Lyx och glamour är det vi alla söker efter i slutändan men vägen dit är inte så lätt som alla tror.
Man måste bygga upp sig här i livet.
E N D E L av ungdomarna i dagens samhället är för lata för att ta tag i saker! (tragiskt nog ökar statistiken)
Så vad gör man om man inte orkar?
Jo, man väljer att ta den absolut enklaste utvägen - man stämplar så länge man bara kan.

Snackade med en kompis som inte har jobb och som frågade mig om jag visst av något, då svarade jag att ICA sökte ny personal och till svar fick jag
" Nej, men där vill jag inte jobba."
Nehe, men då förtjänar du inte ett jobb säger jag!!!

Vars är arbetsmoralen påväg??
MEN nu är det ju så att det finns massor med unga som verkligen kan och vill jobba också.
Men uppskattas dessa människor till max av den äldre generationen?
Det är nästan så att dessa människor dras över samma kant som de lata.
Det stämmer inte. Unga har också kapacitet.

Vad säger vi om EN DEL av den äldre generationen då?
Det finns för många "gamla" som har jobbat LITE för länge på sitt arbeta och själv kallar jag dessa människor helt enkelt för översittare.
Dessa människor tror att dom sitter på säkert vatten bara för att dom jobbat på samma jobb i 2oår och tror också att dom får göra och säga precis vad som helst?

Då undrar jag när lagen ska ändras, "byta ut personal snabbare"?
När det det dags att byta ut arbetskraften och våga lita på de unga som kan.
Bara för att en anställd har jobbat på ett jobb i 30år länge än mig så betyder det inte att han får klanka ner på mig hur som helst.
Plikten om arbetsmoral gäller väl hela livet?!
Det är klart att man blir lite hatad när man kommer som en liten 20åring ny på jobbet och säger vad man tycker. MEN ska det vara acceptabelt att ta skit bara för att man är ny?

Ska inte dömma alla, för jag tycker att det är helt rätt att dom som gör sitt jobb och har ryggen fri våga säga vad dom tycker. Det är lärorikt.

Till er ung:
STÅ PÅ ER, VISA CIVILKURAGE
Vi är framtiden.

Till er lata:
Slå av TV:n er, jobben ringer inte er

Till er översittare:
Ta av Er era masker och förbli medmänniskor.

Några ord ur min åsikt.
/AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar